سفارش تبلیغ
صبا ویژن
توانگرى در غربت چون در وطن ماندن است و درویشى در وطن ، در غربت به سر بردن . [نهج البلاغه]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :158
بازدید دیروز :156
کل بازدید :855547
تعداد کل یاداشته ها : 1319
103/9/7
1:13 ع
مشخصات مدیروبلاگ
 
آذر آموزش[45]
باسلام من در شغل تدریس کامپیوتر هستم و دراکثر شاخه های کامپیوتر فعالیت دارم

خبر مایه
لوگوی دوستان
 

مروری برسخت افزارهای بازیهای رایانه ای (شماره283)

تلاش برای رفتن به دنیای بازی

رایانه های اولیه وسایلی بودند که فقط وفقط برای محاسبات به کار می رفتند با پیشرفت روز افزون فناوری بسیاری ازوظایف وامور اساسی حتی درحد سازمانی ودولتی بردوش رایانه قرار گرفته است. ازطرف دیگر با پیشرفت فناوری های تصویری برنامه نویسان بازیهای  رایانه ای راابداع وبه سرعت گسترش دادندتاجایی که امروز یکی ازداغ ترین بحثهای روز دنیای رایانه به بازیهای رایانه ای اختصاص یافته وبازی به یک صنعت تبدیل شده است شرکتهای بزرگی همچون مایکروسافت نیز بخش بزرگی ازنیروی فنی وکارآمد خودراصرف فعالیت در این زمینه نموده اند. طراحان نرم افزاری سعی داشتند محیط های بازی راهرچه بیشتر به پیراموان طبیعی انسانها نزدیک کنند وبا افزودن جلوه های خاص صوتی وتصویری شرایطی فراهم کنند که افراد خودرا درمحیط بازی حس کنند.اما یک اشکال برای رسیدن به این هدف وجودداشت باتمام امکانات موجود بازیکنان همچنان باید با چند تادکمه ویا با ماوس به بازی         می پرداختند بنابراین طراحان سخت افزاری نیز دست به کار شدند تاوسایلی طراحی کنند که بازیکنان رابه محیط بازی نزدیک کنند.ازاولین طراحی دسته های بازیJoystick بود.این وسیله برروی خود دستگیره ای دارند که به جلو وعقب وطرفین قابل حرکت است. روی بدنه دستگاه نیز دکمه هایی درنظر گرفته شده است که درهربازی کاربخصوصی راانجام دهند.باگرفتن این دستگاه به وسیله 2 دست وحتی تحرک وهیجان بازیکنان خودرا بیشتر درمحیط بازی حس می کنند این دستگاه ها با توجه به نکات خاصی پیشرفت نموده تاجایی که برخی طرحها مبتنی برنکات پزشکی پیاده سازی می شوند که خستگی رادربازیکنان به حداقل برسانند.مثلا دستگیره ها درست به شکلی طراحی می شوندکه مسیر انگشتان دست درطولانی مدت احساس خستگی نکنند ویا دکمه هاراکاملا درمسیر انگشتان قرارمی دهد تابرای فشردن آنها نیازی به حرکت انگشتان به طرفین نباشد وتنها با کمی فشار به مقصود برسند.

برخی دیگر درطراحی ها به یک مرحله فراتر ازدسته های بازی گام نهاده اند به عنوان مثال دستگاه هایی برای بازی ها اتومبیلرانی طراحی شده اند که به شکل فرمان ودنده وپدالهای خودروهستند. بازیکن برای هدایت اتومبیل به طرفین ازفرمان وبرای کم وزیاد کردن سرعت خودرو ازپدالهااستفاده می کند وبااین کار خودرا کاملا به جایی راننده اتومببیل حس می کند اما یک تفاوت وجود دارد .وآن این که هیچ نگرانی برای افزایش سرعت ویا تصادفات وجودندارد وشخص می تواند به طور کامل از بسیاری هیجانات تخلیه شود. اماگاهی زیادهروی دربازیها نتیجه عکس داشته است وبازی وتفریح رابه جنون بازی تبدیل کرده است وافراد رادرهررده سنی تحت تاثیر قرارداده است دربرخی ازمکانهای تفریحی بازیهای موتورسواری درنظر گرفته شده است وسیله بازی نیز یک موتور است که برروی یک اهرم قابل تحرک نصب شده است برای بازی افراد سوار موتور شده وبادستگیره وترمزها سرعت موتور را تنظیم می کنند سرپیچ ها نیز خود رابه طرفین منحرف می کنند ودرحالی که به نمایشگر روبه روی خود خیره شده اند نتیجه حرکت های خودرابرروی صفحه نمایشگر مشاهده می کندبایان کارغرق دردنیای بازی می شوند,اما در همان حین بازی متوقف می شود ومسئول بخش می گوید که وقت تمام است وبرای ادامه باید مجددا مبلغی پرداخت شود.

ازدیگر وسایلی که برای بازیها طراحی شده است عینک های سه بعدی است.شاید شماهم یکی ازاین عینکها رادیده باشید مشخصه ظاهری این عینک ها تفاوت رنگ شیشه های آن است که یکی به رنگ قرمز ودیگری به رنگ آبی است این عینک هابه طوری طراحی شده اند که برخی از تصاویری راکه بروی یک صفحه به صورت دوبعدی شکل گرفته اندبه صورت سه بعدی نمایان می کنند.وظیفه این عینک ها آن است که برای هرچشم به طورمجزا یک تصویر بخصوص مهیا کنند که هرتصویر با دیگری اندکی تفاوت دارد.مغز انسان نیزهمیشه سعی دارد تصاویردریافتی ازدوچشم رابایکدیگر به منظور تشکیل یک تصویر واحد ادغام کند. به همین دلیل ما آن تصویر رابه صورت سه بعدی مشاهده می کنیم .البته تصاویر نیز باید به نحو خاصی طراحی شوند که باعینک هاسازگار باشند.باتوجه به این نکات بازی سازان , بازیهای عرضه کرده اندکه با این عینک ها جلوه می یابند.

دنیای بازیهای رایانه ای باسرعت زیادی درحال رشد است.یک سری تولید کننده به تولید می پرادزند ویکسری مصرف کننده باخرید محصولات درآمد هنگفتی راعاید تولید کنندگان می کند طراحان بازی مغزی متفکر وخلاق و  روبه رورشد دارند.درحالی که بازیکنان بادور شدن ازمطالعه وتحقیق ازرشد فکری فاصله می گیرند بنابراین خوب است درصورت علاقه با بازی به جای انجام بازی به طراحی هایی درزمینه بازی روی بیاوریم البته توصیه نمی کنیم که همه به سمت بازی سمت بازی سازی روی بیاورند.اماترجیح براین است که دریک کشور به جای این که روزبه روز برتعداد بازیکنان خودبیفزاید هزاران طرح بازی داشته باشد.

پارسا ستوده نیا